Matcha målgruppen med produkten

Presentreklam är ett koncept som fungerar bra i alla lägen och oavsett vilka produkter man väljer att trycka sin logga på. Huvudsyftet är att företaget ska synas i så många situationer som möjligt. Det finns dock några saker att tänka på innan man börjar trycka produkter att sälja alternativt skänka. Några viktiga frågor att ställa till sig själv är: Vilken åldersgrupp försöker man nå? Vilket kön försöker man påverka? I vilka sammanhang kan exponerinpromotional-gifts-homeg av ens produkt eller logga ha högst effekt? Med andra ord: Vilken målgrupp försöker man matcha sin presentreklam med?

När man har besvarat dessa frågor så bör man ta sig en titt på vilka målgrupper som är mest troliga att använda vilka produkter. Om ens målgrupp är folk i åldern 30 år och uppåt, så kanske det är rimligt att anta att kaffemuggar är en bra produkt, eftersom en majoritet av människor i dessa åldrar dricker kaffe eller te minst en gång om dagen. Om ens målgrupp är 20 och nedåt så kanske pennor är en bättre produkt, då många i dessa åldrar är studenter som använder pennor dagligen i skolan.

Om ens bransch är kök och inredning så kan det vara en bra idé att sälja tryckta produkter såsom till exempel muggar, brandvarnare, badankor eller varför inte soffkuddar? Om ens bransch är musik så kanske det är smart att sälja tryckta plektrum, klistermärken till högtalare eller annan elektronisk utrustning, gig-bags eller varför inte hörlurar? Huvudpoängen är att hitta produkter som matchar ens bransch. Sedan säljer man dessa produkter till butiker där potentiella kunder till en själv kan köpa produkter med dina tryck. Dessutom blir dessa människor exponerade till ditt företags logga bara genom att kliva in i denna butik. Om man gör detta rätt så kan man lyckas sprida sitt varumärke under flera år, för en väldigt låg kostnad.

Leave a Reply