Syftet med presentreklam

Reklam har för vissa en ganska så negativ klang. De flesta tänker kanske på avbrotten medan de ser på tv eller kanske på hur reklam försöker få folk att köpa saker som man kanske inte alls egentligen vill ha. Present däremot, har för de flesta en väldigt positiv klang. Alla gillar väl att få presenter på julafton, på sina födelsedagar eller när man gifter sig och skaffar barn. Vad tycker man då om ordet presentreklam? Det kanske inte är ett lika vanligt förekoadvertising1mmande ord, men troligtvis klingar det positivt för de flesta då tanken på att få presenter alltid är lockande.

Det som försöker förmedlas här är att presentreklam är ett väldigt bra sätt att göra reklam på för dig eller ditt företag, utan de negativa konsekvenserna som kan uppstå. När reklam görs i form av gåvor till folk så motarbetas den potentiella resistensen mot att försöka bli manipulerad till att köpa något. När man får gåvor associerar man även gåvogivaren med någon som bryr sig och någon som inte bara är ute efter att tjäna pengar.

En till sak som är bra med presentreklam är att presenten i sig kommer att påminna mottagaren om din företags logga, ditt företag eller vad du nu sysslar med för någonting, varje gång gåvan används. Ett praktexempel på detta är kaffekoppar med företagsloggor på. De flesta dricker kaffe varje morgon och om du får personer att använda en fin kaffekopp med din reklam på, kommer det huvudsakliga syftet med reklam i största allmänhet, att uppnås varje morgon när denna person använder kaffekoppen.

Presentreklam är någonting som alla företag borde ta sig en titt på. Alltifrån kaffekoppar och nyckelringar, till brandvarnare och paraplyer fungerar. Saker som folk behöver och använder ofta i vardagen är de bästa i detta avseende. Det kan möjligen vara ett av de bästa, billigaste och smidigaste sätten att göra reklam på. Dessutom gör man folk glada med gåvorna.

Leave a Reply